Imaginati-va ca sunteti gata sa va imbarcati in calatoaria vietii. Ati primit brosuri pentru o statiune de lux, in care camerele sunt generoase, iar detaliile impecabile. Fotografiile cu felurile de mancare si semnatura chefu-lui restaurantului arata delicios.
Cumperi oferta, insa ajuns la hotel, constati ca mucegaiul domneste pe pereti, mizeria este la ea acasa, iar mancarea de abia o poti numi comestibila. Angajatii sunt lipsiti de maniere si plini de pete, iar cand te plangi managementului, te intalnesti cu indiferenta sau mai rau, tacerea acestuia. Pleci deziluzionat si dezgustat. Pentru toata strategia de marketing atat de bine construita a complexului, vizita a fost teribil de scurta.
Branding-ul din spatele comertului functioneaza excelent, insa acesta nu va fi de succes daca nu va asigurati ca toate aspectele afacerii il reflecta si il sustin. Unul dintre activele cele mai valoroase trebuie sa vizeze pregatirea personalului, mai ales acolo unde discutam de servicii si nu de un produs concret.
Oferta lor consta in cunostintele si experienta angajatilor. Cand acestia nu fac fata sau cinste brandului, moartea afacerii este lenta, dar sigura. Iar daca nu ma credeti, nu trebuie decat sa cititi cu atentie observatiile calatorilor de pe site-urile de profil si cu siguranta comentariile negative la adresa unui hotel va va face sa va anulati imediat rezervarea pe care o aveati acolo. In schimb, angajatii care reprezinta impecabil si consecvent brandul pot propulsa o afacere la statutul de star.
Brandul, ca suma a tuturor partilor sale
In ciuda a ceea ce multi cred, in branding nu este vorba despre logo, slogan si o brosura lucioasa. Un brand puternic integreaza mai multe componente, toate necesare, inclusiv interactiunile cu clientii, comunicarea cu angajatii, filosofia corporativa si eforturile de publicitate si marketing. Brandul se extinde la angajati, clienti, mass-media si chiar la publicul larg, asa cum ilustreaza si povestea de mai sus.
Daca aceste componente nu consolideaza in mod constant brand-ul, clientii vor deveni nemultumiti. Impactul negativ sau pozitiv al perceptiei lor ar putea influenta opiniile altor potentiali clienti sau chiar al mass-media, care ar putea avea un efect de unda asupra afacerii dumneavoastra. Acest lucru poate eroda capitalul de imagine al brandului si poate contura perceptii gresite despre firma pe piata.
Pe de alta parte, coerenta brandului la toate nivelurile de organizare ajuta o organizatie sa creasca si sa prospere, ar marcile puternice pot conduce si la o crestere pe masura a vanzarilor. Compania este mai bine privita atunci cand isi atraza angajatii buni. Vanzatorii pot vedea valoarea in brand si va pot contacta pentru a stabili parteneriate, in timp ce investitorii vor vedea echitatea brand-ului ca o marfa de valoare.